Helsingin Yliopisto julkaisi ”Etätyö vaatii itseohjautuvuutta – osa tarvitsee tukea uusien työelämätaitojen oppimiseen” -artikkelin https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/etatyo-vaatii-itseohjautuvuutta-osa-tarvitsee-tukea-uusien-tyoelamataitojen-oppimiseen Kirsi Sjöblomin väitöstilaisuuden yhteydessä. Artikkeli sai minut pohtimaan omaa etätyökautta, jonka aikana jouduin pakon sanelemana opettelemaan uusia työtaitoja ja tapoja rytmittää työpäivää, jotten kuormittuisi liikaa.

Artikkelissa todetaan, että ”tietotyö on itseohjautuvaa ja vaatii vahvoja itsesäätelyn ja itsensä johtamisen taitoja” ja tämän huomasin itsekin. Etätyön tullessa jäädäkseen osana uudenlaista hybridimallia, on syytä pysähtyä miettimään itseohjautuvuutta ja omaa itsensä johtamisen taitoa, jotta hyvinvointi ja mielenterveys säilyvät.

Aikaa ennen koronaa ja sen pakottamaa koko kansakunnan etätyötä, tapasin lähes kaikki asiakkaani ja sparraajani kasvotusten. Tapaamiset tarjosivat päivässä vähintään 1h mittaisen luovan tauon, kun matkustin niihin metrolla, bussilla tai autolla. Nämä hetket olivat aikaa itselleni, omille ajatuksilleni ja akun latausta. Kuuntelin kirjaa, podcastia, musiikkia, pelasin kännykkäpeliä, ihmettelin ihmisvilinää tai uppouduin omiin ajatuksiini.

Työn muuttuessa kokonaisvaltaiseksi etäilyksi, kalenterissani poistui matkustusajat ja tilalle tulivat maratonpäivät. Kalenteri alkoi täyttyä etäpalavereista, yksi toisensa jälkeen. En osannut tauottaa päivää siten, että e-tapaamisten välissä olisi esim. 15min taukoja, en osannut edes varata lounastaukoa. Minä, joka aiemmin isoon ääneen ihmettelin, miten ihmiset eivät ehdi syödä, saati käydä vessassa, löysin itseni keskeltä tätä porukkaa.

Havahduin siihen, että oli aloitettava työstää omia itsensä johtamisen taitoja. Oli pakko alkaa miettiä uusia toimintatapoja, jotten aja itseäni väsyksiin. Osalle teistä nämä ovat varmastikin ”old news”, käytössä olevia, minulle niistä tuli ns. new normal:

  • Blokkaa kalenteristasi 1h lounaalle, joka päivä. Älä tingi siitä.
  • Varaa 15-30min valmisteluaikoja tulevia palavereita varten.
  • Ajoita palaverit 45min mittaisiksi ja opettele keskittymään olennaiseen.

Luovia, akun lataus hetkiä varten aloin opetella tekemään asioita KESKELLÄ PÄIVÄÄ kuten

  • lenkkeilyä tai pyöräilyä
  • ruokaostoksia
  • vaatteiden pyykkäystä ja viikkausta (kodinhoitohuone on paikka, jossa minun luovuuteni kukkii)

Jälkimmäisten asioiden lisäys ei ollut helppo muutos, koska selkärankani sanoo ”työt tehdään 8-16 välisenä aikana”. Parin kuukauden harjoittelun jälkeen en voi vieläkään julistautua vapaa-ajattelijaksi, mutta suunta on ylöspäin. Näiden lisäksi pyrin tekemään kerran päivässä taukojumppaa, jotta veri lähtisi taas kiertämään pääkopassa.

Listaan vielä muutamia herkkupaloja etäyhteisöllisyyden rakentamisesta viikko- tai kuukausipalaverissa,

  • kerro itsestäsi jotain, mitä muut eivät tiedä perjantain iltapäiväkahvi -tapaamisessa
  • etätuparit: esittele työskentelypisteesi ja/tai koko kotisi työkavereille
  • osaamisen kehittämiseen ja tavoitteelliseen tekemiseen panostaminen Talbit -työkalua hyödyntäen

Uskon, että tulevaisuudessa työ tulee olemaan hybridimalli entisestä ja nykyisestä; etätyö tulee osaksi arkea ja työnantajat mahdollistavat aiempaa enemmän joustoa. Osa tulee käymään toimistolla 1-2 kertaa viikossa, toiset pitävät 1-2 etäpäivää.

Talbit tukee erinomaisesti hybridimallia sen läpinäkyvyyden ja yhteisten tavoitteiden kautta. Ei sillä ole väliä, missä ja mihin aikaan kehität itseäsi, viet yhteisiä tavoitteita eteenpäin, kunhan teet sen hyvinvoiden ja maali säilyy kaikilla samana.

Aurinkoisin terveisin,
Kaisa