Suurin osa työntekijöistä kaipaa palautetta, mutta tutkimustemme mukaan eivät sitä saa tai se on laadullisesti huonoa. ”Jatka samaan malliin” tai ”Sähköpostisi ovat liian lyhyitä” eivät resonoi samalla tavalla eivätkä välttämättä anna konkreettista indikaatiota siitä, mitä tulisi tehdä, jotta toimisi paremmin. Toinen työelämäni aikana saaduista kolmesta palautteesta oli ”Sinun tulisi vahvistaa delegoinnin taitoja hyvinvointisi ja töiden suorittamisen vuoksi.”

Palaute -asia ei ole kovin yksinkertainen ja internet on pullollaan blogeja, kommentteja ja kirjoja, tässä yksi lisää. Palaute voi toimia oikein annettuna ja vastaanotettuna erinomaisena siltana työhön oleellisesti vaikuttavien heikkouksia vahvistamisen ja olemassa olevien ydin kyvykkyyksien välillä.

Palautteella on oikein annettuna ja vastaanotettuna positiivisia vaikutuksia ja hyötyjä kuten

  • Tekemisen eteenpäin viemistä
  • Hyvän tekemisen vahvistuminen
  • Työnimun vahvistaminen
  • Psykologisen turvallisuuden luominen
  • Oppimisen ja kehittymisen motivaation lisääminen

Jotta palautekulttuuria voidaan rakentaa, parantaa ja edistää, perusasioiden tulee olla kunnossa tai niihin tulee kiinnittää huomiota, mainitsen tässä muutaman:

  • Ilmapiirin tulee olla turvallinen ja luottamuksellinen. Keskity sen luomiseen ja vahvistamiseen.
  • Käytä me -sanaa: mitä me voimme tehdä asialle, mitä me voisimme yhdessä tehdä asian eteen?
  • Ole esimerkkinä: pyydä palautetta, vastaanota se rakentavasti ja anna rakentavaa palautetta, eteenkin, jos olet esihenkilönä tai johtoasemassa.

Palautteen tulee olla rakentavaa, selkeää, hyvää ja ymmärrettävää. Mitä ajankohtaisempi se on, sitä parempi eli pyri löytämään keinoja pyytämään ja antamaan sitä asioiden juuri tapahtuessa.

  • Pidät esityksen – pyydä palautetta kalvoistasi, tavasta esiintyä ja aihepiirin relevanttiudesta heti esiintymisen jälkeen.
  • Osallistut projektiin koodarina – kysy projektipäälliköltä ja muutamalta projektitiimiläiseltä projektin eri vaiheissa palautetta koodauksesta, ongelmanratkaisutaidoistasi, ja tiimintyöskentelytaidoistasi.

Kun kaveri pyytää sinulta palautetta edellä mainituista ja olet valmis antamaan sitä, varmista, että olet ensinäkin aito ja vilpitön. Sen lisäksi:

  • Keskityt tekemiseen, ei henkilöön
  • Älä vertaa muihin kavereihin vaan keskity häneen ja hänen tekemiseen
  • Puhu tai kirjoita selkeästi ja konkreettisesti

Voit myös kiittää hyvin vedetystä esityksestä ja informaatiosta tai tehdystä työstä!
Myös sinä – palautteen vastaanottaja saat neuvoja.

  • Muista olla läsnä, kuunnella tai lukea.
  • Pidä mielessä, että ilman rakentavaa palautetta et välttämättä pysty kehittymään paremmaksi.
  • Jos jokin asia jää epäselväksi, kysy ja pyydä tarkennusta.
  • Sisästä palaute ja Muista kiittää!
  • Selittelylle ei ole tässä kohtaan tilaa. Älä siis selittele tekemisiäsi.

Jos et saa palautetta, voit myös olla aktiivinen sen pyytämisessä ja keräämisessä.

  • Mieti asioita, joista toivot saavasi palautetta.
  • Listaa 3-5 vahvuuttasi ja mahdolliset 3-5 heikkouttasi. Aloita niistä.
  • Pyydä palautetta esihenkilöltäsi, tiimikavereiltasi. Voit aloittaa hänestä, joka on läheisin kollega.

Seuraamalla edellä mainittuja askeleita, pääset hyvin käyntiin niin organisaatiosi palautekulttuurin rakentamisessa kuin palautteen laadun varmistamisessa. Muista, palaute on osana oman osaamisesi kehittämistä.

Talbitissa palautteen pyytäminen ja antaminen on tehtyä osaksi tavoitteellista kehittymistäsi. Kun luot itsellesi tavoitteita ja pilkot ne konkreettisiin toimenpiteisiin, jokaisen suoritetun toimenpiteen jälkeen voit luoda helposti palautelinkin ja lähettää se joko Slack:ssä tai sähköpostilla kaikille, niin asiakkaille kuin organisaatiosi muiden tiimien jäsenille helposti ja vaivattomasti. Kaikki saatu palaute kertyy kyseisen toimenpiteen alle ja tallentuu sinne.